Min boendesituation

TEKNISKT SETT så borde jag kanske räkna mig själv som hemlös. Jag bor med min bror i en 2a. ungefär lika kul som det låter.
Så när Putte var hos mig så var det i den lägenheten vi var i
Och han är verkligen underbar min bror som ställer upp. Han har absolut ingen anledning att ställa upp för mig, det vet jag.
Jag har inget jobb och inga pengar så kan inte bidra med något ekonomiskt.

Detta är helt fel och det är jag mycket väl medveten om och jag har ofta dåligt samvete över detta. Men vad ska jag göra när jag inte har ordentliga betyg och alla jobb man söker krävs minst gymnasiebetyg? Det är det jag håller på och ordnar till nu, så hoppas det blir bättre inom en snar framtid.
Har sökt hjälp för att få ekonomiskt stöd och så vidare men bara fått avslag. Så försöker söka dom jobb jag kan, men får bara avslag. Dom flesta jobb jag skulle vilja söka finns i Göteborg men det skulle inte funka i längden att pendla när jag inte har körkort.

Men bara för han står för hyran så betyder det inte att jag bara ligger på soffan och inte gör nått.
Tvärtom. Jag har tagit på mig ansvaret för att tvätta, diska och städa. Kort och gott så sköter jag hushållet helt enkelt.
Självklart vet jag att det är fel och att det långt ifrån räcker, men jag gör det jag kan helt enkelt.

Pengar då? Nöjen? Kläder? osv?
Har noll inkomst. Dom pengar jag får av min familj går till:
  • Tågkort så jag kommer till skolan. Detta tågkort används flitigt av alla i familjen och alltså inte bara mig.
  • Att betala gamla skulder. Som i många lägen kommit för att jag varit dumsnäll. Som att jag stod på hemtelefon när jag bodde hemma t.ex.
Thats it. Jag lever efter dom tillgångar jag har,alltså noll. Jag sitter jämt hemma. Aldrig ute och festar och dylikt.Aldrig ute och shoppar nya kläder.
Dom tillfällen jag har egna pengar, som när jag sålt skolböcker eller liknande, så går dom pengarna antingen till skulder eller till att köpa hem mat/dricka.Så när jag väl har egna pengar, så slösar jag inte upp dom.Tvärtom.

Ingen behöver påpeka hur fel det här är. Jag är inte stolt över det och vill självklart göra rätt för mig på alla punkter.

Det är upp till mig att förändra min situation och jag försöker på alla vis jag kan, sen får andra tycka vad dom vill.
Jag vill ha en förändring i mitt liv och jag vill ha den snart.
Därför har jag lite olika projekt på gång som förhoppningsvis kan leda till nått bra så jag kan göra rätt för mig.

För tro mig, jag VILL göra rätt för mig. Och jag SKA göra rätt för mig så fort jag bara kan.

Kommentarer
Postat av: Undrande

Du har rätt till socialbidrag eftersom du inte har annan inkomst. Familjen är inte försörjningspliktig, det är däremot en man/sambo. På dom igen och sök. Hälsningar en som haft socialbidrag. ps, Konstigt om du blivit nekad. Du har inte egen lägenhet, så då har du inte rätt till pengar för hyra. Men du ska ha rätt att få normen som ska räcka till mat, kläder och sånt. Och den är på ca 3600 kr/månad. det låter kanske inte så mycket, men då har du ju mer än nu så att säga.

2011-05-07 @ 14:31:11
Postat av: inte medan man läser

Man har inte rätt till bidrag medan man läser.. fast hade ju kunnat ta en paus, ta bidrag för att betala sina egna skulder och ändå få mer pengar än nu.. 30år och fortvarande gymnasiestudier verkar det ju inte så bråttom.. Fast Csn har ju tak på antal timmar man får läsa dessa med bidrag så kanske inte hjälper..

2011-05-09 @ 09:40:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0