Babel

BABEL ÄR i vanliga fall inte ett program som jag någon gång har sett, men råkade höra reklamen för programmet och hörde att Fredrik Lindström skulle till ett krematorium.
Blev lite nyfiken så ville se hur det såg ut.
Jag själv har inga egna erfarenheter av ett krematorium. Tror inte att nån som dött innan Putte som jag känt har bränts.
Är inte nån plats som jag skulle vilja besöka, men ville ändå se hur det ser ut.

Visste inte vad jag hade att vänta mig, men måste säga jag blev positivit överraskad.
nu vet inte jag hur övriga krematorium i Sverige ser ut, detta var i Stockholm nånstans, men antar att det inte kan vara så stor skillnad.
Lite jobbigt och se ugnarna.. I en sån åkte du in älskling och försvann helt och hållet =(
Men det var ändå intressant att se.
Man lär ju själv aldrig åka till ett krematorium förrän den dagen man själv ska in i ugnen.

Man fick se ugnarna som tydligen var över 700 grader varma. Tar mellan 60-95 min och blir 2-3 kg aska.
Man fick se hur en kista ställdes på en ramp typ och skjutsades in i ugnen.
Tyckte det var kul och se att det inte bara utstrålade död.
Det var ändå ljust och glad stämning även om det trots allt är livets sista hållplats, bokstavligt talat.
Trodde det skulle vara skitjobbigt och se programmet men det var det inte.
Bara ledsamt och se alla kistor. Alla blommor och alla urnor

Den dagen jag lämnar detta liv ska jag oxå brännas.
Jag vill inte ligga i en ruttnande kista och bli uppäten av maskar och andra små äckliga småkryp.
Jag ska brännas och så vill jag ligga i en askminneslund(eller vad det heter. Ingen minneslund där inget är utmärkt, utan jag vill ha min plats markerad och där är jag)
En sak man lärt sig av allt det här är det kan gå så otroligt mycket snabbare än man tror ibland, så därför har jag i förbyggande syfte talat om hur jag vill ha det utifall jag skulle försvinna fortare än jag vill. Så mina anhöriga vet min sista önskan. Ingen av oss visste egentligen hur Putte stod i den frågan, så vi gjorde så gott vi kunde och i slutändan blev allt väldigt bra.
Hoppas du oxå är nöjd med vad vi gjorde

Men hur kul kan det vara att ha ett sånt jobb?
Stå där och skjutsa in kroppar och sedan samla ihop allt i urnor.
Nej usch säger jag

Där slutade din färd älskling.
Din kista och din kropp åkte in i en varm ugn och ut kom bara aska
Du fick göra den sista färden själv, omgiven av främlingar
Du som var så levande och full av bus och tricks bara försvann i hettan

Snart kommer jag till Uppsala. Snart kommer jag och "besöker" dig älskling


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0